Tirsdag inviterte Schibsted til kapitalmarkedsdag i Barcelona for å snakke om strategi og finansielle mål på mellomlang sikt. Målet er at Mobility-vertikalen skal få en omsetningsvekst på 12-17 prosent med en EBITDA-margin på 55-60 prosent.
For Jobs-segmentet ser selskapet for seg en noe mer moderat vekst på 5 til 10 prosent, men med en EBITDA-margin som overstiger 55 prosent.
Innen Real Estate-vertikalen venter Schibsted en omsetningsøkning i samme intervall som Mobility, altså 12 til 17 prosent, men her med en EBITDA-margin på 45 til 50 prosent.
Recommerce peker seg ut som vekstvinneren, med forventet omsetningsvekst på over 20 prosent. Segmentet anslås samtidig å oppnå en positiv, ensifret EBITDA-margin.
– Vi er glade for å presentere de finansielle målene og fokusert kapitalallokeringspolitikk for det nye selskapet. Ved å kombinere en sterk agenda for omsetningsvekst med betydelige kostnads- og effektivitetsforbedringer er vi godt posisjonert for å drive betydelig marginøkninger på tvers av alle vertikaler på mellomlang sikt, sier finansdirektør Per Christian Mørland i Schibsted.
Lite konkret
Ifølge presentasjonsmaterialet vil Schibsted gjøre selektive oppkjøp for å skape aksjonærverdier, betale en progressiv årlig utbytte, returnere overskytende kontanter til aksjonærene, og opprettholde en konservativ balanse.
Schibsted har lenge varslet kraftige kostnadskutt. Analytikerkorpset er likevel ikke imponert over hva Schibsted sa rundt kostnadsutviklingen.
«Vi hadde ønsket et konkret kostnadsbesparingsprogram for drift og investeringer som kunne støtte opp under de nye marginmålene. Kapitalallokeringsrammeverket fremstår som godt balansert og på nivå med konkurrentene», skriver Jefferies-analytiker Giles Thorne i en oppdatering.
Ifølge Arctic Securities-analytiker Henriette Trondsen innebærer de oppgitte inntekts- og EBITDA-målene at driftskostnadene for Marketplaces vil ligge på mellom 4,6 og 4,8 milliarder kroner i 2027. Til sammenligning har Trondsen et estimat på 4,3 milliarder kroner for samme år, opp fra 3,8 milliarder kroner i 2024.
Ekskludert Recommerce, som har lav bruttomargin, forventes driftskostnadene å øke med over 19 prosent, fra 2,7 milliarder kroner til 3,2 milliarder kroner eller mer.
– De fleste kostnadsreduksjonene som nevnes, er imidlertid ikke konkretisert og inkluderer abstrakte tiltak som konsolidering av plattformer, forenkling av juridiske strukturer, harmonisering av back-office-systemer, utnyttelse av kunstig intelligens og effektivisering av støttefunksjoner. Det er også nevnt færre ansatte i Recommerce og enkelte kutt i konsulentkostnader, sier Trondsen.
– Forvirrende kommunikasjon
I presentasjonsmaterialet fremgår det at målet er å redusere driftskostnadene som andel av inntektene fra 65 prosent til 40 prosent.
– Det er imidlertid vanskelig å se hvordan dette målet harmonerer med de øvrige finansielle målene. Videre mangler det omtale av kostnadene til hovedkontoret, som i dag reduserer EBITDA med rundt 10 prosent. På den positive siden har Schibsted som mål å redusere investeringene som andel av inntektene fra 9 prosent til 5 prosent, sier Trondsen.
Tirsdag morgen falt Schibsted-aksjen 1,6 prosent til 367,60 kroner. Trondsen mener den negative markedsreaksjonen er forståelig.
– Historisk har oppsidehistorien vært drevet av kostnadskutt, som er enklere å gjennomføre enn den omfattende organiske veksten Schibsted nå legger opp til i sitt finansielle rammeverk. For mange kan dette fremstå som forvirrende kommunikasjon, sier hun og legger til:
– Begrepet «mellomlang sikt» er for vagt og gir ikke markedet den presisjonen det etterspør. Forventningene til kapitalmarkedsdagen har vært svært høye på forhånd, noe som kan forsterke skuffelsen.