<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dette betyr de nye eierne for SAS

SAS har sikret seg frisk kapital, og med på laget får de en rekke nye eiere som ønsker å gjøre flyselskapet lønnsomt. Det kan føre til stivere priser for passasjerene. 

Publisert 4. okt. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 309 ord

SAS

Under en pressekonferanse tirsdag kveld kom det frem at SAS hadde fått på plass både friske penger og nye eiere. 

Totalt er det snakk om en investeringer på 13 milliarder svenske kroner, fordelt på 5,2 milliarder i ny aksjekapital, 7,7 milliarder i konvertible gjeldspapirer og et lån på 5,5 milliarder kroner fra Castlelake.

Den amerikanske flyinvestoren Castlelake, som med sine 22 milliarder dollar er en av de største spillerne innen den globale luftfarten, kommer inn på eiersiden sammen med Air France-KLM og Lind Invest, i tillegg til den danske stat.

– Du har en del eiere med helt klare mål, og det er ikke veldig vanskelig å forene de målene til å lage et lønnsomt SAS, sier aksjekommentator i Finansavisen, Karl Johan Molnes.

– Du har også den danske stat, og de legger ikke skjul på at de ønsker å skape flere arbeidsplasser på Kastrup. Vi som fløy rundt i Europa på 80-tallet husker at «alt inkludert» er en mellomlanding på Kastrup flyplass, med et lunt smørbrød, før man drar videre til en annen by. De drømmer nok om å få den tiden tilbake. 

Ifølge aksjekommentatoren skal man nok ikke se bort fra at de nye eierne vil innføre stivere priser fremover.

– Det er slutt på den tiden at det kostet like mye å ta taxi til flyplassen som det har kostet å fly til Syden. Vi kan ikke ha sånne tilstander, så da gjør det ikke noe at det koster litt mer å fly. Hvis man skal få ned antall flyvninger i verden så må de begynne å ta seg betalt for det det koster for at selskapene skal kunne gå med overskudd, og folk får skikkelig betalt, sier han. 

– Det er ikke så vanskelig dette her. Det er ikke så mye man kan spille på, så jeg tror ikke det blir dramatisk før SAS plutselig tjener penger.

Se hele intervjuet i toppen av saken!