Den kinesiske Volvo-datterselskapet Polestar sliter med en stadig strammere balanse og fortsatt høyt pengeforbruk, det gjør at de nå tar skritt for å hente kapital, skriver Bloomberg onsdag.
I en melding sendt inn til det amerikanske finanstilsynet SEC (Securities and Exchange Commission), kommer det frem at elbilprodusenten vil forsøke å hente inn opptil 1 milliard dollar, nesten 11 milliarder kroner. I prospektet åpner det svensk-kinesiske selskapet opp for seg å gradvis selge aksjer.
Tapte 3 mrd. i andre kvartal
Til tross for at elbilmarkedet har fått en voldsom oppsving de seneste årene, har Polestar slitt med å ta markedsandeler på grunn av forsinkelser i programvaren og konkurranse fra kinesiske produsenter.
Til tross for at inntektene i andre kvartal økte med nesten 100 millioner dollar, endte selskapet med å tape 304,1 millioner dollar etter skatt. Og i Norge så det bekmørkt ut, med en nedgang på 75 prosent fra samme periode i fjor.
Til sammen leverte Polestar 15.765 kjøretøy globalt i andre kvartal, som var en økning på 36 prosent fra året før. Men etter å bare ha levert nesten 28.000 biler i løpet av første halvår, har Polestar nå senket leveringsmålene sine fra 80.000 til 70.000 kjøretøy.
Vil bygge fabrikk i USA
For øyeblikket produserer selskapet kun biler i Kina, men har lansert planer om å opprette en fabrikk som de vil dele med Volvo i Sør-Carolina i USA. En plan som har blitt veldig mye mer aktuell etter at USAs president la frem subsidiepakken sin IRA (Inflation reduction act), hvor selskaper blir belønnet for å produsere mest mulig av varene sine i USA.
Polestar sikret seg i november finansieringsløfter fra sine to hovedaksjonærer, Volvo Car og Li's PSD Investment, på hele 1,6 milliarder dollar. Men i en epost til Bloomberg skriver elbilprodusenten at den siste SEC-meldingen bør sees på som en «standard praksis» for å gi Polestar «fleksibilitet til å skaffe ekstra kapital.»