<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skal hente opptil 11 mrd.

Polestar forbereder seg til å hente penger, etter å ha tapt nærmere 3,4 milliarder kroner i første halvår. 

Publisert 11. okt. 2023 kl. 13.46
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 317 ord
FLEKSIBEL: Adm. direktør Thomas Ingenlath og Polestar har gitt seg selv litt fleksibilitet med å legge til rette for at selskapet kan hente opptil 1 milliard dollar. Foto: Bloomberg

Den kinesiske Volvo-datterselskapet Polestar sliter med en stadig strammere balanse og fortsatt høyt pengeforbruk, det gjør at de nå tar skritt for å hente kapital, skriver Bloomberg onsdag. 

I en melding sendt inn til det amerikanske finanstilsynet SEC (Securities and Exchange Commission), kommer det frem at elbilprodusenten vil forsøke å hente inn opptil 1 milliard dollar, nesten 11 milliarder kroner. I prospektet åpner det svensk-kinesiske selskapet opp for seg å gradvis selge aksjer. 

Tapte 3 mrd. i andre kvartal

Til tross for at elbilmarkedet har fått en voldsom oppsving de seneste årene, har Polestar slitt med å ta markedsandeler på grunn av forsinkelser i programvaren og konkurranse fra kinesiske produsenter. 

Til tross for at inntektene i andre kvartal økte med nesten 100 millioner dollar, endte selskapet med å tape 304,1 millioner dollar etter skatt. Og i Norge så det bekmørkt ut, med en nedgang på 75 prosent fra samme periode i fjor. 

Til sammen leverte Polestar 15.765 kjøretøy globalt i andre kvartal, som var en økning på 36 prosent fra året før. Men etter å bare ha levert nesten 28.000 biler i løpet av første halvår, har Polestar nå senket leveringsmålene sine fra 80.000 til 70.000 kjøretøy. 

Vil bygge fabrikk i USA

For øyeblikket produserer selskapet kun biler i Kina, men har lansert planer om å opprette en fabrikk som de vil dele med Volvo i Sør-Carolina i USA. En plan som har blitt veldig mye mer aktuell etter at USAs president la frem subsidiepakken sin IRA (Inflation reduction act), hvor selskaper blir belønnet for å produsere mest mulig av varene sine i USA.

Polestar sikret seg i november finansieringsløfter fra sine to hovedaksjonærer, Volvo Car og Li's PSD Investment, på hele 1,6 milliarder dollar. Men i en epost til Bloomberg skriver elbilprodusenten at den siste SEC-meldingen bør sees på som en «standard praksis» for å gi Polestar «fleksibilitet til å skaffe ekstra kapital.»