<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Regjeringen varsler tiltak etter inntektssvikt for Avinor

Etter betydelig inntektssvikt for Avinor som følge av pandemien, kunngjorde regjeringen i dag en rekke tiltak for å sikre en bærekraftig fremtid for luftfarten i Norge.

Publisert 16. nov. 2023 kl. 09.39
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 576 ord
MINDRE OMSETNING: Inntekstsfallet for Avinor er blitt såpass stort at regjeringen vil øke lufthavnavgiftene.  Foto: Øystein Løwer/Avinor

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tar grep etter at flytrafikken har falt, og skapt en utfordrende økonomisk situasjon for Avinor. Ifølge Nygård vil ingen flyplasser bli nedlagt, og regjeringen vil implementere økonomiske tiltak for å opprettholde et godt luftfartstilbud over hele landet, varslet regjeringen torsdag.

KOMMER MED TILTAK: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Sp). Foto: Henrik Jonassen, Samferdselsdepartementet

– Etter pandemien flyr vi sjeldnere. Avinor forventer lavere inntekter fremover og står derfor i en utfordrende økonomisk situasjon. Regjeringen vil komme med tiltak som sikrer at passasjerer og flyselskaper fortsatt får et godt tilbud over hele landet. Ingen flyplasser skal legges ned, derfor varsler vi økonomiske tiltak nå, sier samferdselsministeren. 

I oktober benyttet 4,5 millioner  passasjerer seg av Avinors flyplasser. Nordmenn flyr fortsatt noe mindre enn før pandemien, men det har vært en økning på 1,5 prosent fra i fjor. Antall reisende som ikke er bosatt i Norge, er derimot tilbake på samme nivå som før pandemien. I september var det også 4,5 millioner flyvende passasjerer ved Avinors lufthavner, som var det samme som i september i fjor, men 10 prosent færre enn i samme måned i normalåret 2019.

I tillegg ble det også kuttet i tax-free-kvoten før året, noe som har redusert inntektene til Avinor betydelig. 

– Alvorlig situasjon

Selv om om mange passasjerer er tilbake er trafikken fortsatt ikke som før pandemien. Avinor landets flyplasser, og overskuddet fra driften av Oslo lufthavn og andre større flyplasser, har gjort det mulig for Avinor å drifte ulønnsomme lufthavner i distriktene. Inntektene kommer i hovedsak fra flyselskapenes bruk av flyplassene og fra kommersielle inntekter.

– Svikten i inntekter har skapt en alvorlig situasjon for selskapet. Som eier vil staten stille opp med nødvendige tiltak. Avinor har de siste årene effektivisert driften, men må også fremover jobbe hardt med å redusere kostnadene, sier Nygård.

At Avinor har slitt i etterkant av pandemien har vært kjent en stund. 31. august sendte Avinor ut sjokkbølger til flyselskapene i Norge, da det ble varslet om en kraftig økning i lufthavnavgiftene. Avinor hadde satt seg ned med kalkulatoren og regnet seg frem at flytrafikken ikke vill være tilbake til nivåene fra før corona før tidligst i 2027. Dette gjorde at sjefene for både Norwegian, SAS og Widerøe t r oppet opp på kontoret til Nygård noen dager senere for å komme med sine innspill til avgiftsforslaget fra Avinor. 

Helt konkret ville Avinor øke startavgiften fra 75 til 100 kroner, og passasjeravgiften fra 52 til 65 kroner. Dette ville gitt en økning på henholdsvis 33 prosent og 25 prosent fra 2023 til 2024, som igjen ville ha ført til en samlet kostnadsøkning på 647 millioner kroner for flyselskapene. 

Øker avgifter

Regjeringen vil øke lufthavnavgiftene med 200 millioner kroner fra 2023 til 2024, og vurderer ytterligere økninger fra 2024 til 2025. I tillegg skriver samferdselsministeren i et brev til Avinor at regjeringen vil vurdere å øke lufthavnavgiftene ytterligere fra 2024 til 2025, samtidig som det vurderes om den fiskale flypassasjeravgiften skal reduseres for å kompensere deler av avgiftsøkningen.

– Økningen i lufthavnavgiftene som flyselskapene betaler til Avinor for å bruke flyplassene er noe høyere enn prisstigningen, men vesentlig lavere enn det Avinor selv har foreslått. Dette innebærer at vi tar hensyn til det samlede avgiftsnivået for luftfartsnæringen, sier Nygård.

I tillegg til avgiftsøkningene vurderer regjeringen andre tiltak, inkludert muligheten for at staten overtar finansieringen av oppgaver Avinor utfører for å sikre viktige samfunnsfunksjoner, som ambulanseberedskap og grensekontroll. Det vurderes også om Avinor skal få lov til å selge ikke-taxfree-varer i taxfree-butikkene, noe som vil åpne for salg av lokalproduserte varer.