<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Toyota-reklame sensurert i Storbritannia

En Toyota-annonse som viser en gruppe pickuper som kjører gjennom en elv, er blitt sensurert av myndighetene i Storbritannia av miljømessige årsaker.

Publisert 22. nov. 2023 kl. 14.33
Oppdatert 24. nov. 2023 klokken 17.51
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 420 ord
DÅRLIGE FORBILDER: Å se en flokk Toyota Hiluxer kjøre gjennom en elv ble for drøy kost for Advertising Standards Agency.  Skjermbilde: Youtube

En Toyota-reklame blir forbudt i Storbritannia på grunn av at den ikke viser nok hensyn til miljøet, skriver Financial Times. 

I reklamen kjører pickupene over en slette, deretter gjennom en elv og en grusvei, før pickupflokken befinner seg på vanlig asfalt mens de kjører inn til en by. Dette ble tydeligvis for mye for det britiske tilsynet som har ansvaret for reklame, Advertising Standards Agency (ASA), som mente at reklamen viste «kjøring uavhengig av hensikt, gjennom terreng og naturlige økosystemer, uten hensyn til miljøpåvirkningen av slik kjøring».

Til sammen varer reklamen i 30 sekunder, og det er første gang ASA har sensurert en SUV-reklame med begrunnelse om miljømessige årsaker.

I tillegg til videosnutten, har ASA også lagt ned forbud mot en reklameplakat hvor bilene er avbildet å kjøre i offroad-terreng.  

Rettet mot bønder

Toyota hevder på sin side at annonsen viste kjøretøyets egenskaper, rettet mot bransjer med reelle behov for å kjøre offroad, som spesialiserte arbeidere som bønder, skogsarbeidere og lignende. 

Videoen hevdet bilprodusenten at filmet ble laget i Slovenia på privat eiendom, og det var lite sannsynlig at seerne ville oppfatte miljøet som avbildet som Storbritannia. De mener også at bruken av flere kjøretøyer, som de mente var tydelig fantasifull, styrket argumentet om at det var lite sannsynlig at en seer ville gjenskape reklamen på landsbygda i Storbritannia. 

«Ingen fornuftig seer vil ha forstått reklamen som oppfordring til britiske forbrukere om å kjøre uansvarlig på landsbygda og forårsake miljøskader», avslutter Toyota innsigelsene sine med. 

– Ansvar overfor samfunnet

Det er den britiske kampanjegruppen Adfree Cities som klagde reklamene inn til ASA. De mente reklamen godkjente adferd som var skadelig for miljøet.

I avgjørelsen sin skriver ASA at «markedskommunikasjon må utformes med en følelse av ansvar overfor forbrukere og samfunnet».

Og selv om tilsynet er enig at den store flokken med Toyotaer kan oppfattes som fantasifull, viste reklamen også et mye mindre antall biler i nærbilde som kjørte i realistisk fart over et offroad-landskap, inkludert gjennom en elv. For selv om reklamen delvis rettet seg mot spesialiserte kjøretøybrukere, som bønder eller skogsarbeidere, ble ikke slike scenarier representert i reklamen. 

ASA landet derfor på at «reklamen presenterte og godkjente bruken av kjøretøy på en måte som ignorerte deres innvirkning på naturen og miljøet. Som et resultat har de ikke blitt utarbeidet med en følelse av ansvar overfor samfunnet».

Som straff kan ikke annonsen vises i sin nåværende form i Storbritannia, og ASA har bedt Toyota om å sørge for at deres fremtidige reklamer ikke vil ha innhold som oppmuntrer til uansvarlig atferd overfor miljøet.