Den svenske elbilprodusenten rapporterte tirsdag et driftsunderskudd på 232 millioner dollar i første kvartal, fem prosent svakere fra samme periode i 2023. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA), justert for engangseffekter, falt med 43 prosent til minus 257 millioner dollar.
Samtidig falt inntektene 36 prosent til 345 millioner dollar, fra 543 millioner dollar i samme periode i 2023.
Inntektsfallet er hovedsakelig drevet av lavere globalt bilsalg og kompleksiteter knyttet til inntektsføring på salg av biler til Kina, ifølge Bloomberg.
Bedre utsikter for andre kvartal
Polestar leverte omtrent 13.000 biler i andre kvartal, en vekst på 80 prosent sammenlignet med første kvartal. Dermed utgjør de globale leveransene i første halvår 20.200, med USA, Sverige, Norge og Tyskland som største bidragsytere.
– Vi forventer sterk inntektsforbedring i andre kvartal og er trygge på at forretningsmodellen vår vil levere i siste del av året. Ser vi lenger fremover, vil vår modellekspansjon og økt markedsnærvær, med syv nye lanseringer i 2025, være nøkkeldrivere for vår vekst, sier Thomas Ingenlath, konsernsjef i Polestar.
Polestar har tidligere sagt at deres to nye SUV-er, Polestar 3 og 4, vil bidra til å øke salget til mer enn 155 000 kjøretøy neste år.
For øyeblikket produserer Polestar majoriteten av bilene sine i Kina. Selskapet er på vei til å starte produksjonen av Polestar 3 SUV i South Carolina denne sommeren, etter at flere viktige regioner har økt tollene på kinesiskproduserte elbiler på grunn av økende geopolitiske spenninger.
USA krever nå tollavgifter på 100 prosent , mens EU forbereder seg til å implementere tollsatser på opptil 38 prosent.
Det Göteborg-baserte selskapet, som en gang var i forkant av elbilbevegelsen, har falt 90 prosent siden selskapet ble notert på Nasdaq-børsen i 2021. Polestar-aksjen er ned 6 prosent ved førhandel.