Til tross for krig har russere både mulighet og lyst til å reise på tur. Imidlertid sliter flyselskapene med å dekke behovet på grunn av mangel på fly, skriver Reuters.
For selv om de vestlige sanksjonene foreløpig ikke har hatt den ønskede effekten av å lamme Russlands økonomi, har det strupet tilgangen til fly og deler fra vestlige produsenter.
80 prosent vestlige fly
Nesten 80 prosent av Russlands flåte er laget i utlandet. Airbus og Boeingfly står for 575, som tilsvarer rundt to tredjedeler, av Russlands flåte på 865 fly.
I 2021, året før invasjonen av Ukraina, la Russland til 54 nye kommersielle fly til flåten sin - 27 fra Airbus, tre fra Boeing og 24 russisk-produserte Sukhoi Superjets.
I de nesten tre årene som har gått siden, har det kun blitt lagt til 11 nye fly – alle Superjets.
Produksjonen av Russlands nye MS-21 passasjerfly, som skal bli produsert av det russiske industrikonglomeratet Rostec, er allerede blitt utsatt til 2025-2026 fra 2024. Og den russiske avisen Kommersant meldte i forrige uke at russiske flyselskaper ikke kan reparere Airbus A320 neo-motorer, og kanskje må pensjonere noen av Airbus-flyene.
Store subsidier
Ifølge data fra russiske luftfartsmyndigheter har antallet reisende til Europa kollapset, fra nesten 10 millioner i 2019 til bare noen hundre tusen i dag. Russere har i stedet vendt seg til mer «vennlige» land, som Tyrkia, tidligere sovjetiske republikker og De forente arabiske emirater. I tillegg har populære reisemål som Egypt, Thailand og Kina også sett økt trafikk.
I et forsøk på å opprettholde flyrutene har Russland bedt nabolandene i Sentral-Asia om hjelp til å drive innenlandsruter. Russland skal også ha henvendt seg til India og Kina for hjelp.
Ifølge en Reuters-analyse har Putin brukt minst 1,47 billioner rubler (rundt 144 milliarder kroner) på subsidier og lån til luftfartssektoren siden invasjonen.