<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Ansvarsfraskrivelse fra myndighetene

Rederiforbundet etterlyser tydeligere sanksjonsbeslutninger overfor Russland og synes for mye av ansvaret overlates til rederiene.

Publisert 24. mars 2022
Oppdatert 27. mars 2022
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1019 ord
Article lead
lead
ENERGIINNTEKTENE VIKTIGST: - Dersom myndighetene i EU, og for så vidt også Norge, mener at sanksjonene skal ramme Putin-regimet er det vanskelig å forstå at man ikke også rammer de største inntektskildene, sier Rederiforbundets adm. direktør Harald Solberg. Foto: Iván Kverme
ENERGIINNTEKTENE VIKTIGST: - Dersom myndighetene i EU, og for så vidt også Norge, mener at sanksjonene skal ramme Putin-regimet er det vanskelig å forstå at man ikke også rammer de største inntektskildene, sier Rederiforbundets adm. direktør Harald Solberg. Foto: Iván Kverme

– Vi mener Russlands krig mot Ukraina er et grovt brudd på folkeretten og internasjonal rettsorden som omverdenen ikke kan akseptere. Vi støtter derfor sanksjonene og håper det vil bidra til å få en raskere slutt på krigen, sier adm. direktør Harald Solberg i Rederiforbundet til Finansavisen.

Men han og forbundet er ikke særlig imponert av myndighetenes håndtering av sanksjonsregimet. Særlig gjelder dette olje- og oljeprodukter, som er lovlige varer i handelen mellom Russland og EU, men sanksjonert fra USA, Storbritannia og Canada.

Russlands invasjon i Ukraina og effekten på skipsfarten og øvrig næringsliv ble naturlig nok et av hovedtemaene på Rederiforbundets årskonferanse i Oslo torsdag.

Energiinntektene viktigst

– Vi vet at energiinntekter utgjør den viktigste kontantstrømmen til Putin-regimets krigføring. Dersom myndighetene i EU, og for så vidt Norge, mener at sanksjonene skal ramme Putin-regimet er det vanskelig å forstå at man ikke også rammer de største inntektskildene, sier Solberg.

– Pr. i dag overlater myndighetene disse vurderingene til de enkelte rederiene som må ta stilling til hva de vil frakte på egenhånd. Det er en ansvarsfraskrivelse, og vi etterlyser derfor en tydeligere beslutning fra myndighetene.

– Enten er denne type frakt nødvendig og akseptert, eller så bør man fastsette myndighetsbestemte sanksjoner og ikke overlate beslutningene til et frivillig bedriftsbasert sanksjonsregime, sier Solberg.

Han viser til at dette blir særlig krevende for kontrakter som allerede er inngått og som rederibedriftene ikke kommer seg ut av uten videre. Den eneste måten å stoppe slike kontrakter på er å appellere til moralsk ansvar hos kunde – det vil si befrakter – eller at myndighetene strammer inn sanksjonene ytterligere.

UNNGÅR SVARTEHAVET: John Fredriksens tanksjef Lars Barstad. Foto: Iván Kverme

Avtalene må etterleves

Adm. direktør i Frontline Management, Lars Barstad, deler Rederiforbundets frustrasjon.

– Men vi forstår også myndighetenes strategi all den tid Europa er helt avhengige av russisk olje og spesielt gass. En reder kan naturligvis avstå fra å seile på Russland, men for skip som er leid ut til en tredjepart kan man komme i en vanskelig juridisk situasjon hvis vedkommende skulle ønske å laste russisk olje.

Styreleder og medeier Hans Olav Lindal i Viken Shipping i Bergen mener at det er en forutsetning for internasjonal handel at inngåtte avtaler etterleves, og at disse avtalene baserer seg på gjeldende lover og regler til enhver tid.

– Partene må også respektere at endringer i regelverk, for eksempel innføring av sanksjoner, påvirker partenes rettigheter og forpliktelser. Det vil fungere dårlig hvis enkeltbedrifter på egenhånd og på tvers av regelverket skal innføre private sanksjoner og nekte å oppfylle forpliktende avtaler for frakt av lovlige varer, sier Lindal.

MENER MYNDIGHETENE SITTER MED NØKKELEN: Viken Shippings styreleder Hans Olav Lindal. Foto: Eivind Yggeseth

Nøkkelen hos myndighetene

Så lenge norske og europeiske myndigheter ved å unnlate å sanksjonere russisk olje anerkjenner denne type laster som lovlige og nødvendige, er det ifølge Lindal lite Viken Shipping kan gjøre utover å appellere til dem som leier rederiets skip om å ta et moralsk ansvar.

– Vi har ikke lovlig grunnlag for å terminere kontraktene eller omdirigere skipene før det i tilfelle kommer sanksjoner fra myndighetene. Det er med andre ord myndighetene som sitter med nøkkelen her, og ikke det enkelte rederi, sier Lindal.

Frontline holder seg ifølge Barstad til de sanksjoner som til enhver tid gjelder.

– Det er i dag ingen direkte sanksjoner på russisk eksport av olje. Rent praktisk er det dog vanskelig. Blant annet er det usikkerhet knyttet til forsikringsdekning hvis det skulle noe skje i en russisk havn – samt at sanksjonerte banker, personer og selskaper kan ha tilknytninger til logistikk-kjeden. Sikkerhetsmessig er naturligvis Svartehavet noe vi unngår under de rådende forhold.

Olje fortsatt lovlig vare

For skipsfarten innebærer dagens sanksjoner fra EU noen særskilte hull. Blant annet er olje- og oljeprodukter pr. i dag en lovlig vare i handelen mellom Russland og EU, mens det er sanksjonert fra USA, UK og Canada.

Rederiforbundets daglige leder viser til at man som en internasjonal næring forholder seg til sanksjoner fra USA, EU og Storbritannia, og naturlig nok nå også Norge.

– Dessverre har sanksjoner historisk vist seg ikke å være et særlig effektivt verktøy for å bidra til å endre regimers atferd, sier Solberg.

– Sanksjoner bidrar alltid til lavere effektivitet i internasjonalt handel og høyere kostnader både for samfunn, bedrifter og hver enkelt av oss. Sanksjoner har også den ulempen at de er mye lettere å innføre enn å oppheve.

– Men i noen sammenhenger har ikke verden noe annet valg enn å reagere på uakseptabel aggressiv atferd.

– Og økonomiske sanksjoner er et viktig  og forhåpentlig avgjørende  bidrag i reaksjonene fra det internasjonale samfunnet mot Putin-regimets atferd i Ukraina, sier Solberg.

VIL TREKKE SEG UT: DNV-sjefen Remi Eriksen. Foto: Iván Kverme

DNV-exit?

– Som næring er vi forberedt på at dagens sanksjoner kan bli strammet til, vi følger diskusjonene i EU tett - og både når det gjelder import av russisk olje og gass og diskusjonene om å nekte russisk-kontrollerte skip adgang til vestlige havner, sier Harald Solberg.

Klassifikasjonsselskapet Veritas bekymrer seg også for det som skjer i Ukraina:

– Vi er svært urolige over invasjonen i Ukraina og de fryktelige konsekvensene det har for landets innbyggere og for regionen. Vår viktigste prioritet er våre ansattes sikkerhet, og vi gjør nå hva vi kan for å støtte dem som er rammet, sier DNVs konsernsjef Remi Eriksen, som også  deltok på årskonferansen torsdag.

– Som et resultat av invasjonen av Ukraina følger vi nøye med på internasjonale sanksjoner og intensjonene bak dem.

– Vi gjennomgår alle pågående kontrakter og aktiviteter med russiske enheter med tanke på å trekke oss ut av all relatert virksomhet, sier Eriksen.

PÅ ÅRSKONFERANSEN: Konsernsjef Thomas Wilhelmsen i samtale med Grieg Gruppens Camilla Grieg. Foto: Iván Kverme

Trapper ned

Den maritime industrigruppen Wilh. Wilhelmsen Holding har begrenset tilstedeværelse i Russland:

– Vår eksponering mot Russland er begrenset, og vi har stoppet våre russiske operasjoner eller er i prosessen med å trappe ned disse, sier Marius William Steen i Wilhelmsens kommunikasjonsavdeling.

– Vi ser i likhet med resten av verden de forferdelige beskrivelsene fra situasjonen i Ukraina, og våre dypeste tanker og medfølelser går til alle menneskene som er direkte berørt av dette. Vårt hovedfokus er sikkerheten til våre ansatte i Ukraina, hvor vi har løpende dialog med hver enkelt ansatt, sier Steen.

Nyheter
Shipping